Optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek wkracza na nowy poziom. Coraz częściej do SEO wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Wielu graczy z branży korzysta z innowacyjnych, coraz szybszych rozwiązań w celu poprawy wydajności i szybkości. Jak wykorzystać AI do poprawy wyników SEO? Postaramy się to wyjaśnić.
Jeszcze kilka lat temu SEO opierało się wyłącznie na działaniach człowieka. Zadania takie jak optymalizacja słów kluczowych czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne spoczywały na specjalistach, nie tylko w zakresie planowania i nadzoru, ale również na etapie realizacji. Jak jest dzisiaj?
SEO i AI – najważniejsze informacje
Pozycjonowanie stron zmieniło się w ostatnim czasie. W wytycznych próżno szukać już zasady dużego nasycenia tekstów słowami kluczowymi. Wyszukiwarki cenią wartość merytoryczną i użytkową tekstów, treści od ekspertów i ogólne walory UX. Zmieniły się też sposoby na optymalizację stron i pozyskiwanie kolejnych pozycji w Google. Do gry coraz częściej wchodzi sztuczna inteligencja.
AI staje się istotnym czynnikiem m.in. w kreowaniu i planowaniu contentu, pomaga w działaniach marketingowych i staje się narzędziem pracy wspomagając grafików czy montażystów wideo. „SEOwcy” także sięgają po możliwości, które daje nam sztuczna inteligencja. W jaki sposób wykorzystać narzędzia AI, aby zwiększyć efektywność optymalizacji strony internetowej?
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Zacznijmy od tego, jakie elementy SEO może wspomagać sztuczna inteligencja. AI jest w stanie wykonać naprawdę wiele działań, które usprawniają proces pozycjonowania strony.
- Badanie słów kluczowych pod kątem zainteresowania odbiorcy.
- Tworzenie konspektów do tekstów eksperckich, przygotowywanie briefów tematycznych.
- Optymalizacja treści i nagłówków pod kątem UX oraz słów kluczowych.
- Wspomaganie link buildingu, tworzenie mapy linków wewnątrz strony.
- Optymalizacja meta description, meta title i pozostałych meta tagów.
- Analizowanie treści konkurencji i działań pod kątem SEO.
Wykorzystanie AI w SEO jest już tak powszechne, że powstało nawet pojęcie AI SEO. Na co zwrócić szczególną uwagę, korzystając ze sztucznej inteligencji, w przypadku, gdy realizujemy pozycjonowanie? Przede wszystkim warto pamiętać, że AI „myśli” maszynowo i schematycznie, ale za to działa niezwykle szybko. Nie można więc używać sztucznej inteligencji do działań kreatywnych, ale za to świetnie sprawdzi się w odtwórczych, analitycznych zadaniach.
Konieczne jest, aby sztuczna inteligencja była wdrażana w proces optymalizacji, bo Google cały czas pracuje przy rozwoju tego narzędzia i będzie promować w niedługim czasie działania oparte na AI. Jakie narzędzia można wykorzystać przy SEO? Sprawdzi się tutaj m.in. ChatGPT (analiza słów kluczowych, przygotowanie briefów), Jasper AI (do przygotowania zadań strukturalnych) czy Semstorm i Senuto (optymalizacja nagłówków i treści).

Czy warto wykorzystywać AI w SEO?
AI SEO to przyszłość pozycjonowania stron i na pewno warto korzystać już teraz z tego rozwiązania. Narzędzia AI poprawiają skuteczność wyszukiwania i analizy danych. Pozwalają znacznie przyspieszyć dynamikę SEO (nawet do kilkunastu procent). Dodatkowo AI poprawia wszechstronność działania (pozwala wpaść na pomysły, o których wcześniej nie byliśmy w stanie pomyśleć).
Dodajmy, że sztuczna inteligencja jest bardziej efektywna niż ręczne wyszukiwanie danych w sieci oraz skuteczniej optymalizuje treść pod kątem optymalizacji (na podstawie precyzyjnie wskazanych zmiennych). Ostatecznie ułatwia też generowanie pomysłów na content i potrafi analizować większy zakres działań konkurencji, niż robilibyśmy to sami.
Z pewnością AI to przyszłość i teraźniejszość pozycjonowania. Istotne jest, aby wdrażać się z wykorzystania możliwości sztucznej inteligencji, niż perfekcyjnie zacznie robić to konkurencja.