Romicore

Budowa strony www

Budowa strony WWW

Psychologia – Design – Programowanie

Psychologia

Design

Programowanie

“Tam, gdzie czuć intensywny zapach żywicy – tam wszystko się zaczyna”

Psychologia – Design – Programowanie. Tak w wielkim skrócie można zdefiniować proces budowy strony www. Połączenie wiedzy z tych trzech dziedzin jest niezbędne, by powstał efekt końcowy. Proste? Trudne? To zależy :)

Opowiemy, jak to wygląda zza kulis na przykładzie jednej ze stron www, którą stworzyliśmy pod koniec 2023 roku. I powiemy szczerze – jesteśmy dumni, że możemy podzielić się naszą pasją i inspiracją, którą czerpaliśmy z uroków prac nad www.KawalDrewna.pl.

O kliencie

Marka KAWAŁ DREWNA powstała z miłości do natury i piękna otaczającej nas przyrody. Tutaj znajdziesz wyjątkowe produkty wykonane z naturalnych materiałów i stworzone przy użyciu rzemieślniczych technik. Każdy mebel jest starannie zaprojektowany, aby przemawiał do Twojej duszy i podkreślał Twoją unikalność. Łukasz Topolewicz – właściciel marki KAWAŁ DREWNA posiada niezwykłą elastyczność tworzenia mebli, wykorzystując szlachetność drewna i kunszt rzemiosła. Mówi: “Tam, gdzie czuć intensywny zapach żywicy – tam wszystko się zaczyna.”
Strona WWW 
– jak budowa domu

Proces budowy strony www można porównać do budowy domu. To oczywiście pewna metafora, ale świetnie ona obrazuje charakterystyczny schemat dla procesu budowy. W obu inwestycjach (tak to określmy) potrzebny jest zespół ekspertów – fachowców, którzy znają się na swojej “robocie” i uzupełniają na każdym etapie.

 

Czy wyobrażasz sobie budowę domu w składzie jednoosobowym? Pan Mariusz, który podłącza hydraulikę, instalację elektryczną, kryje dach, wstawia okna, robi szpachlowanie, malowanie ścian, układa płytki, parkiety na podłogę, a na koniec jeszcze zajmuje się stolarką. Nieźle, prawda? Przy okazji jest wspaniałym architektem, psychologiem i ogarniaczem wszystkich “pożarów”, które się zdarzają przy budowie domu. No właśnie. Czy to możliwe? Jeśli tak, to Pan Mariusz musi być mistrzem, magikiem w swoim fachu. Tylko właśnie, w którym fachu? Trudno być mistrzem w każdym :)

 

Jakich fachowców potrzebowaliśmy do budowy strony KAWAŁ DREWNA? Na pewno nie jednego :) I oczywiście wiemy, że da się wykonać stronę www w składzie jednoosobowym, kto komu broni? Wszystko zależy – od celu, jaki ma strona spełniać, jak bardzo ma być rozbudowana, zaawansowana, itd. No i ostatecznie, czy ten nasz metaforyczny hydraulik może być jednocześnie dobrym stolarzem, a grafik, czy może być jednocześnie dobrym programistą? Odpowiedź pozostawiamy Tobie ;) Poniżej przedstawiamy zespół naszych fachowców, którzy pracowali przy stronie www.KawalDrewna.pl.

 

O kliencie

Marka KAWAŁ DREWNA powstała z miłości do natury i piękna otaczającej nas przyrody. Tutaj znajdziesz wyjątkowe produkty wykonane z naturalnych materiałów i stworzone przy użyciu rzemieślniczych technik. Każdy mebel jest starannie zaprojektowany, aby przemawiał do Twojej duszy i podkreślał Twoją unikalność. Łukasz Topolewicz – właściciel marki KAWAŁ DREWNA posiada niezwykłą elastyczność tworzenia mebli, wykorzystując szlachetność drewna i kunszt rzemiosła. Mówi: “Tam, gdzie czuć intensywny zapach żywicy – tam wszystko się zaczyna.”
 

Główny zespół projektowy

Iwona Błahuszewska

Project Manager

Tomasz Niedźwiedź

Main Designer

Kamila Borys

Graphic Designer

Eryk Szoplik

Web Developer

Zanim pojawią się fundamenty

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie jest aktualnie marka. Kim ona jest? Jaka ona jest? Do kogo trafia? Tutaj pojawia się wspomniany wcześniej aspekt psychologiczny, czyli zaprzyjaźnienie się z marką. W ten sposób poznajemy misję, wizję, wartości, które są niezbędne do rozpoczęcia prac projektowych.

Strategia

Marka KAWAŁ DREWNA jest znana w świecie offline od 11 lat. Wartości, które ma reprezentować oraz skojarzenia, które ma wywoływać były zatem znane i dokładnie sprecyzowane przez właściciela marki.

 

Nasz cel: stworzyć stronę www, która będzie wyrażać styl i charakter marki.

 

Jakie wrażenie chcemy wywołać?

 

JAKOŚĆ. PASJA. DESIGN.

 

Oryginalne wzornictwo, indywidualne podejście i naturalne drewno. Tak można zdefiniować wrażenia, które KAWAŁ DREWNA ma nieść w świat i gościć w domach, wnosząc ciepło naturalnych materiałów.

Odbiorcy

KAWAŁ DREWNA ma być opcją dla nonkonformistów, którzy szukają czegoś więcej.

 

Tutaj ważne jest dopracowanie każdego szczegółu. KAWAŁ DREWNA oferuje indywidualne podejście i uważnie słucha swojego klienta w całym procesie projektowania tak, aby stworzyć atrakcyjne i funkcjonalne meble, wysoką jakość i efekt końcowy, który powstaje na indywidualne zamówienie. KAWAŁ DREWNA jest w stanie zmodyfikować każdy parametr mebla, który jest widoczny w ofercie.
Odbiorcę sklepu wyróżnia styl, perfekcyjna niedoskonałość i ciągła ewolucja, co czyni go interesującym i ponadprzeciętnym.
KAWAŁ DREWNA realizuje zamówienia indywidualne oraz współpracuje z architektami, jak i projektantami wnętrz. Tworzone meble trafiają nie tylko do domów i mieszkań, ale także do lokali usługowych, biur, czy restauracji.

 

Znając grupę docelową i jej oczekiwania, byliśmy zorientowani, na jakie aspekty strona powinna odpowiadać. Wiedzieliśmy też, że chcąc zadowolić wszystkich, możemy stracić tych, na których nam najbardziej zależy lub strona nie będzie odpowiadała wystarczająco ich potrzebom. Na stronę może wejść każdy, ale czy trzeba ją tworzyć tak, by każdemu się podobała? Jeśli mówimy do wszystkich, to tak naprawdę mówimy do nikogo. To zasada, którą warto przestrzegać w każdym aspekcie działań marketingowych.

 

Strategia

Marka KAWAŁ DREWNA jest znana w świecie offline od 11 lat. Wartości, które ma reprezentować oraz skojarzenia, które ma wywoływać były zatem znane i dokładnie sprecyzowane przez właściciela marki.

 

Nasz cel: stworzyć stronę www, która będzie wyrażać styl i charakter marki.

 

Jakie wrażenie chcemy wywołać?

 

JAKOŚĆ. PASJA. DESIGN.

 

Oryginalne wzornictwo, indywidualne podejście i naturalne drewno. Tak można zdefiniować wrażenia, które KAWAŁ DREWNA ma nieść w świat i gościć w domach, wnosząc ciepło naturalnych materiałów.

 

Cel strony

Można przyjąć, że określenie celu istnienia strony www jest fundamentem jej tworzenia. I należy tutaj być ostrożnym, by nie wpaść w pułapkę tworzenia dla samego tworzenia. Bo jak nie mieć dzisiaj strony? Każdy ma stronę www, musimy mieć i my! No właśnie, warto tutaj jednak zadać sobie pytanie, po co jest mi potrzebna strona www?

 

Prawidłowo określony cel strony ma wpływ na całą konstrukcję i jej zawartość. Jeśli nie wiemy, co jest celem strony, trudno jest ją poprawnie zaprojektować. Warto określić cel główny, ale też cele dla każdej z podstron.

 

Cel główny strony KAWAŁ DREWNA to: sprzedaż designerskich i wysokiej jakości mebli z nienaganną obsługą. KAWAŁ DREWNA nie produkuje statków kosmicznych (jeszcze), ale potrafi wykonać każdy mebel z drewna na indywidualne zamówienie. Strona zatem daje opcję zakupu gotowych mebli, ale też wykonania tych mebli pod indywidualne preferencje.

 

Cele pozostałe: każda z podstron powinna spełniać jakiś cel. Inny jest dla podstrony Kontakt, a inny dla podstrony Współpraca, O Nas, Realizacje, czy kluczowe w przypadku celu sprzedażowego strony – Listing produktów i Karta produktu. Warto określić, co oprócz głównego celu, mają spełniać pozostałe podstrony.

Pierwsze szlify

Mapa strony

Określiliśmy konstrukcję strony i jej zawartość przyjmując zasadę “od ogółu do szczegółu”: strona główna, listing produktów, karta produktu, wszystkie pozostałe podstrony informacyjne. Rozrysowaliśmy to w formie drzewa i dzięki temu mogliśmy zobaczyć hierarchię i poznać zależności.

Makieta strony

Przed rozpoczęciem prac graficznych i programistycznych wykonaliśmy makietę strony, czyli w uproszczeniu szkic strony, na której dosłownie prostokątami zaznaczyliśmy rozmieszczenie zdjęć, nagłówków, tekstu, przycisków, formularzy i wszystkich innych elementów.

 

Jest to duże ułatwienie dla późniejszej pracy grafika, a następnie programisty. Co najważniejsze, praca na makiecie pozwala wyeliminować ewentualne błędy. Na etapie pracy grafika pewne zmiany są jeszcze wykonalne. Gorzej jest przy programowaniu, tutaj zmiany mogą być bardzo pracochłonne, kosztowne, a nawet niewykonalne. Odpowiednio przemyślana i rozrysowana wcześniej makieta pozwala zwizualizować stronę i już na tym etapie dokonać zmian, które nie powinny mieć miejsca na etapie programowania.

 

Nawigacja strony

Należy zadbać o to, by odbiorca z łatwością poruszał się na naszej stronie. Wyobraźmy sobie sytuację w której do naszego domu po raz pierwszy zapraszamy gości. W pierwszym zetknięciu mogą czuć się nieswojo, z tym gdzie jest salon, kuchnia, toaleta. Nasza rola w tym, by zadbać o gości. My doskonale znamy swój dom, nasi goście są w nim pierwszy raz. Podobnie jest ze stroną. Nie możemy wychodzić z założenia, że jeśli my z łatwością poruszamy się na stronie, to każdy, kto na niej się pojawi bez problemu się odnajdzie. Inni nie tworzyli tej strony, my znamy jej każdy “zakamarek”. Powinniśmy zatem spróbować spojrzeć na to z perspektywy naszego odbiorcy.

 

W tym celu zrobiliśmy testy na pewnej grupie osób, by sprawdzić, czy każdy z łatwością znajdzie na stronie, to czego szuka. Zebrany feedback pozwolił nam zoptymalizować stronę, by była ona intuicyjna dla odbiorcy. Testowanie strony w trakcie jej tworzenia przez osoby, które nie są zaangażowane w projekt jest zatem kluczowe do jej prawidłowego wdrożenia.

 

Aspekt komunikacyjny

Teksty

Należy zwrócić uwagę na odpowiedni wygląd tekstu na stronie, by czytało się go po prostu dobrze. Typografia, czyli odpowiedni dobór fontu, wielkość czcionki, rozmieszczenie tekstu, to elementy tak samo ważne jak dobór zdjęć, grafik na stronę.

 

Liternictwo często w projektach graficznych jest pomijane, co jest błędne, gdyż każdy znak to tak naprawdę składowa efektu wizualnego. Zwracając uwagę na detale wiemy, że czasem nawet najdrobniejszy element może mieć wpływ na całość.

 

W projekcie strony KAWAŁ DREWNA zadbaliśmy o odpowiedni podział tekstu, nagłówki, światło między wierszami, które pozwala oddychać i nadaje lekkość wizualną. Chodziło o utrzymanie minimalizmu i elegancji w typografii, która w znaczącym kształcie dopełniła elementy wizualne – zdjęcia mebli.

 
Storytelling

Zależało nam na tym, by strona KAWAŁ DREWNA pokazywała pewną historię, do której zapraszamy naszego odbiorcę już przy pierwszym kontakcie. Zbudowanie emocji, zamiast suchych danych, to był nasz cel. Jaki był na to koncept? Po wejściu na stronę klient miał dosłownie “poczuć” zapach drewna, zostać zainspirowany marką, która czerpie magię z otoczenia i kryje to w swoich meblach.

 

Dom jest naszym azylem, dającym poczucie bezpieczeństwa i przytulności. Ciepło naturalnych materiałów i kunszt wykonania w każdym detalu mebla dają efekt live minimalism, który można wnieść dzięki KAWAŁ DREWNA do swojego domu. To historia, którą buduje KAWAŁ DREWNA i zaprasza do jej współuczestniczenia. Chce dzielić się swoją pasją i pomóc stworzyć niezwykłe wnętrza i przytulne domy, umieszczając w nich swoje drewniane cuda.

I wtedy wchodzi on… Web Developer

Kiedy już wizja strony i jej projekt graficzny zamkną się w jedną klamrę, przychodzi czas na jej wdrożenie. Czyli to, co programiści kochają najbardziej! I jak to w miłości – może być wiele wzlotów i upadków. To, czy będzie to rejs po oceanie Spokojnym czy wyprawa na K2 wszystko zależy od rodzaju serwisu i jego funkcjonalności. Tak więc standardowo – czy programowanie to prosta czy trudna sprawa, to zależy ;)

 

Po otrzymaniu gotowego projektu graficznego, wydaje się, że to bułka z masłem! Można też kupić gotowy szablon i hulaj dusza! Zaczynają się schody, kiedy ten gotowy szablon nie może sprostać oczekiwaniom. I nie negujemy tutaj opcji gotowych szablonów. Można z nich korzystać, a nawet trzeba. W świecie AI wiemy dobrze, że należy sobie ułatwiać życie i skoro mamy różne możliwości, to dlaczego z nich nie korzystać? Każde gotowe rozwiązanie jest jednak podpowiedzią, pewną opcją. Ważne, by wiedzieć, jak z tej opcji skorzystać.

 

Szablon strony www jest punktem wyjściowym. Daje pewne klocki w procesie budowy i ważne jest, by odpowiednio te klocki połączyć, by powstało z tego coś, co tworzy daną markę, jej indywidualny charakter.

 

Pisanie stron od zera, to najpiękniejszy scenariusz dla designera. Ma wizję, którą ubiera w projekt, a ten projekt trafia w ręce programisty. I voilà! Powstaje strona według wizji, bez żadnych ograniczeń.

 

Strona KAWAŁ DREWNA powstała w oparciu o gotowy szablon na silniku WordPress, lecz gdybyśmy teraz porównali szablon do strony, która powstała, to nie widać tutaj żadnego podobieństwa. Szablon daje pewne rozwiązania, które mogą być pomocne, ale to czy z nich programista skorzysta zależy od dedykowanego projektu, który powstał.

 

Reasumując – nie każdy gotowy szablon jest dobry dla każdej strony www i nie każda strona www potrzebuje pisania strony od zera. Tutaj należy połączyć wszystkie czynniki, które omówiliśmy w procesie budowy strony na przykładzie www.KawalDrewna.pl i odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Jaki jest cel strony? Jaka jest strategia marki? Kto jest jej odbiorcą? Jaki jest storytelling marki? Jeśli już wiesz, jaka jest odpowiedź na te wszystkie pytania, to jesteś w domu. Budowanie strony pójdzie w dobrym kierunku :)

Budowanie domowego ogniska

Wprowadzając markę do świata online musimy pamiętać, by wzbudzała ona zaufanie. Naszym zadaniem było pokazanie tego na stronie. Odbiorca potrzebuje uwiarygodnienia marki.

 

Pomysłem na to okazały się zdjęcia z realizacji u klientów. Strona też daje łatwy kontakt, a nawet zaprasza do rozmowy. Oprócz samego formularza kontaktowego, istotnym było pokazanie właściciela marki z imienia i nazwiska wraz ze zdjęciem.

 

Wiarygodność strony budują również opinie klientów, które dodawane są przez zewnętrzne narzędzie Zaufane.pl, którego mechanizm polega na zbieraniu i prezentowaniu opinii, bazujących na dokonanych transakcjach. Opinie o sklepie utwierdzają kupującego, że wybrany sklep zrealizuje zamówienie we właściwym czasie oraz z zachowaniem najwyższych standardów. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów o wysokiej cenie lub branżach o dużej konkurencyjności.

Marketing to zespół działań, które łączą się ze sobą. Dobrze przygotowana strona www może być fundamentem tej przygody. Jeśli czujesz potrzebę zmian w swoich działaniach marketingowych lub rozpoczęcia tych działań, zapraszamy do współpracy z Romicore. Serio! Zaprojektujemy i wdrożymy Twoją stronę www i poukładamy marketing Twojego biznesu.

Kawał Drewna

Tutaj każdy mebel jest starannie zaprojektowany, aby przemawiał do Twojej duszy i podkreślał Twoją unikalność.