01 stycznia 2023 r. w polskim prawie konsumenckim wchodzą w życie ustawy implementujące Dyrektywę Omnibus oraz dyrektywy powiązane: Dyrektywę Cyfrową i Dyrektywę Towarową. Zmieniają się przepisy obowiązujące w e-commerce, dotyczące umów na odległość, umów o treści i usługi cyfrowe oraz inne przepisy. Pojawiają się nowe obowiązki dla e-sprzedawców oraz internetowych platform handlowych, a wraz z nimi – sankcje grożące e-przedsiębiorcom i dostawcom platform. Zapraszamy do przeczytania krótkiego przewodnika po nowych przepisach.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 (tzw. dyrektywa Omnibus) wprowadza szereg zmian i nowych rozwiązań prawnych, które mają unowocześnić i ulepszyć egzekwowanie praw konsumenckich oraz zwiększyć przejrzystość na rynku e-commerce. Nowe regulacje prawne wpłyną na działalność sklepów internetowych, ale także na działalność przedsiębiorców prowadzących sklepy tradycyjne. Niektóre z regulacji będą dotyczyły i jednych, i drugich przedsiębiorców. Dodatkowo cały pakiet nowych przepisów będzie dotyczył tzw. internetowych platform handlowych, czyli marketplace’ów. Na jakie zmiany i nowe czynności muszą nastawić się sprzedawcy, oferujący produkty i usługi w internecie? Jakie sankcje grożą za nieprzestrzeganie nowych przepisów? Odpowiadamy – krótko, zwięźle i treściwie.
Koniec fikcyjnych obniżek
Uwaga: zasada dotyczyć ma e-commerce, sprzedaży stacjonarnej, a także reklam zawierających cenę produktu.
Koniec fikcyjnych opinii
Uwaga: nie ma obowiązku weryfikowania opinii klientów, a jedynie obowiązek informowania czy opinie są weryfikowane, czy nie. Sprzedawca nie musi zapewniać, aby publikowane opinie pochodziły od osób, które faktycznie nabyły dany towar lub go używały. Musi jednak o tym napisać wprost, publikując opinie.
Koniec szeptanek
Uwaga: zniekształcanie opinii też będzie karalne.
Koniec mylących wyników wyszukiwania produktu
Koniec stron do kontaktu z formularzem-widmo
Dodatkowe regulacje w zakresie produktów i usług cyfrowych
Ponadto wymóg informowania konsumentów o „funkcjonalności” i „interoperacyjności” został rozszerzony na usługi cyfrowe i towary z elementami cyfrowymi. Dodatkowo obok interoperacyjności wprowadzono wymóg informowania o „kompatybilności”.
Sankcje
- odpowiedzialności cywilnej – w przypadku dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej, konsument może żądać od przedsiębiorcy m.in. zaniechania tej praktyki i usunięcia jej skutków oraz naprawienia wyrządzonej szkody,
- kary pieniężnej – stwierdzenie przez Prezesa UOKiK stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej, która narusza zbiorowe interesy konsumentów, może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary pieniężnej w wysokości wynoszącej do 10% obrotu osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli przedsiębiorca umyślnie dopuści przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Ryzyko uznania działań przedsiębiorcy za nieuczciwą praktykę rynkową dotyczy głównie:
- twierdzenia, że opinie o produkcie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy faktycznie używali danego produktu lub go kupili (choć nie podjęto uzasadnionych i proporcjonalnych kroków w celu sprawdzenia, czy zamieszczone opinie pochodzą od takich konsumentów),
- zamieszczania lub zlecania innej osobie zamieszczania nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów,
- zniekształcania opinii lub rekomendacji w celu promowania produktów,
- podawania wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania.
Radosław Kuleszewicz
Content Manager